Teman-teman

Tuesday, April 30, 2013

Burung Puyuh

Aku beli burung puyuh dari seorang rakan yang membelanya. Dijual dengan harga sebanyak 4 ekor RM10. Aku beli sebanyak 8 ekor. 4 ekor lagi aku belikan untuk kedua-dua anakku. Tak sampai hati pula ayah kalau makan yang sedap manakala anak-anak hanya mendengar saja. Rakanku menghadiahkan sebanyak 30 biji telor burung puyuh. Kesemuanya aku berikan kepada anakku. Isteriku baru saja membeli telur burung.


Pulang ke rumah aku meminta isteriku masak kunyit. memang kesukaan semenjak kecil lagi masak kunyit. Masa di kampong ayahku memajak tanah untuk menanam padi. Aku di tugaskan menghalau burung yang datang memakan padi. Aku beli pukat lalu aku hadang di atas batas. Aku biar burung datang. Bila dah penuh aku akan bertempit dan burung yang terkejut akn terbang. Serta merta aku lontar ketul selut di atas. Burung terkejut lalu menjunam kebawah dan akhirnya mereka tersangkut di pukat.


Seronok bukan main aku mendapat burung. Aku minta bapa saudara tolong sembelih. Aku pesiang dan berikan kepada emakku. Aku minta emak buat masak kunyit. Memang sedap masakan emak. 2 pinggan aku makan belum terasa kenyang lantaran kesedapan masakan kunyit. Hari ini aku minta isteriku masak burung puyuh dengan masakan kunyit. Aku teringat minggu lepas isteriku buat ayam masak kunyit. Aku tengok masak kunyitnya agak kering tak berkuah. Kebetulan isteriku keluar.

Apalagi aku pun modified masakannya. Aku masukkan kicap pekat dan sos tiram. Terkejut aku sebab ayam bertukar wajah menjadi warna hitam walaupun berkuah. Aku sudah terbayang bagaimana nanti kalau isteriku melihat masakannya bertukar rupa. Aku terdengar bunyi enjin kereta isteriku. Ahh...dia dah balik...

" Bang...Abang dah rasa ayam masak kunyit Nah ". Tanya isteriku
" Dah...". Ringkas saja jawapanku
" Macam mana rasanya ". Tanya isteriku terus berjalan kedapur. Aku diamkan diri menanti kata-kata bentara guru.
" Ya Allah bang...Pasai apa ayam bertukar warna hitam ". Tanya isteriku kehairanan. Aku hanya tersengeh
" Tadi abang tengok tak ada kuah jadi abang modified sikit entah macam mana bertukar warna hitam ". Panjang lebar aku cerita pada isteriku.
" Hai...susah la kalau orang pandai masak ni. Asyik modified ". Kata isteriku sambil merasa hasil ubah suaiku.
" Sedap juga no abang modified ". kata isteriku sambil tersenyum.
" Yess....". Lega aku mendengar. Dia tak marah. Terpaksa aku habiskan sebab dah gatal modified.

Hari ni awal-awal lagi isteriku sudah bagi warning
" Jangan abang tukar pula burung puyuh jadi coklat ". Perli isteriku. Aduhhh...Pedih....Bisa...Tajam menusuk ke kalbuku. He he. Apa pun semoga kami bahagia.....no...

3 comments:

Kakcik Seroja said...

Semoga berbahagia ke hujung nyawa.

Amin.

Ariff Budiman said...

kakcik...Terima kasih. Amin

Anonymous said...

macam sedap gak tuh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...