Teman-teman

Tuesday, September 03, 2013

Sambil Menyelam Minum Air

Majlis Perminangan
Aku telah diminta untuk menjadi perantara dalam majlis perminangan di Felda Triang, Pahang Darul Makmur. Pada Hari Jumaat 30 Ogos kami bertolak dari Pulau Pinang menuju Pahang. Kereta mestilah dalam keadaan tip top untuk kesana. Agak jauh dan meletihkan semasa dalam perjalanan. Setelah 7 jam berada diatas jalanraya maklumlah pemanduan yang tidak terlalu laju namun keselamatan harus dijaga. Akhirnya kami selamat tiba di Pahang. Kami menyewa sebuah homestay untuk menghilangkan penat lelah. Masing-masing merungut sebab coverage internet begitu teruk di kawasan ini. Kalau maxis hanya mendapat 2G sahaja manakala celcom habuk pun tak ada. Hari pertama kami sampai, kami hanya keluar untuk makan malam sahaja. Esok akan berlansungnya majlis perminangan. Badan perlu kerehatan yang cukup.

e

Sabtu 31 Ogos. Jam 11.30 pagi kami keluar menuju rumah anak dara di Felda Triang. Alhamdulillah kami disambut dengan begitu baik sekali. Majlis berjalan begitu lancar dan alhamdulillah dengan sekejap saja sudah selesai majlis perminangan. Syukur alhamdulillah aku dapat menjalankan tugasku. Kami dijamu dengan nasi beserta sambal ulaman. Masakan kampung yang begitu menyelerakan. Setelah selesai kami meminta diri untuk beredar. Planning kami nak ke tasek Bera. Bila sebut saja tasek Bera rata-rata masyarakat Malaysia sudah tahu ianya terletak di mana. Maknanya terkenal la.

Tasek Bera
Setelah menukar pakaian, jam 3 petang kami menuju ke Tasek bera. Sebelum memasuki jalan menuju ke tasek, kami harus mendaftar nama di pondok keselamatan dahulu. Kemudian kami terus memasuki jalan yang berhutan disebelah kiri dan kanan. Bila sampai sana terasa seperti tidak apa yang menarik disini. Tidak ramai orang. Kami ke jeti untuk melihat pemandangan. Sedih dengan pemandangan Tasek Bera. Tak menarik langsung. Bagiku kalaulah Tasek Bera berada di Indonesia sudah tentu ianya menjadi tempat pelancungan yang indah. Kenapa kerajaan negeri Pahang tidak melakukan sesuatu untuk menarik minat pelancung datang.

Ini tidak. Tasek dipenuhi dengan belukar. Ada belukar yang sengaja dibakar atau terbakar. Hendak kesana pula terlalu jauh dari tempat kami menginap. Akhirnya kami mengambil keputusan untuk pulang saja ketempat penginapan kami. Sudah hampir maghrib. Tidak sempat untuk kami mencari destinasi yang lain. Waktu malamnya kami penuhi dengan makan malam. Tepat jam 12 malam tempat lain riuh dengan bunyi dentuman bunga api sempena malam merdeka tapi disini tetap sunyi tanpa bunyi mercun. Tidur saja ler sebab esok kami akan berangkat pulang. Sebelum tu kami akan singgah makan ikan patin masak tempoyak dan ke genting Highland

Ikan Patin Masak Tempoyak
Ahad 1 september., Jam 9 pagi kami check out dari homestay. Pertama kami mencari ikan patin masak tempoyak. Kami harus ke Temerluh sebab disana terdapat satu restoran yang sedap. Kami tiba di Go Bang Maju Patin tempoyak. Kami merupakan pelanggan yang pertama. Disni hanya masakan nasi beserta ikan patin masak tempoyak saja yang ada. Entah kenapa aku dan isteri tidak begitu menggemari masakan ini.

Akhirnya kami mengambil keputusan untuk merasa sedikit dulu. Kalau boleh makan barulah kami berdua akan order. Bila cuba dan terasa kepedasan ikan patin masak tempoyak barulah kami berdua memesannya. Satu set berharga RM12. Habis juga aku hirup dengan kuahnya. Kata isteriku kalau masak asam pedas dengan ikan patin boleh juga. Alhamdulillah terasa kekenyangan. Last destinasi ialah Genting Highland.

Genting Highland
Kami bertolak menuju Genting Highland. Inilah pertama kalinya aku memijak bumi Genting Highland. Terasa sejuk bila berada disini. kelihatan juga kabus tebal. banyak juga game yang kami main. Indoor dan outdoor semuanya kami bedal. Yang kena bayar saja kami tak main

Jam 6 petang kami turun dari Genting Highland dan pulang ke Pulau Pinang. Jam 1 pagi kami tiba di Pulau Pinang dengan selamatnya alhamdulillah. Aku merasa begitu terhibur walaupun aktiviti yang amat padat. Begitu juga dengan isteriku. Sedikit sebanyak ia meninggalkan memori indah buat kami berdua. Insyaallah ada masa kami akan datang lagi dengan lebih ramai lagi kontingen.

Miss Brenito said...

seronoknyer tgk abg n kakak romantik..

Ariff Budiman said...

Miss Brenito....Biasa ler. Kanak2 sedang membesar. Hehe. Apa pun terima kasih...

insan marhaen said...

Ha.. ha.. mai-mati ingatkan WN biasa pi London bila tengok header tadi...

Ariff Budiman said...

insan marhein....Hehe. Gempaq mau lebih

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...