Teman-teman

Thursday, May 14, 2015

Pincuk Cermai

Aku masih ingat ketika menziarahi anakku di rumah ibu mertuanya. Aku melihat buah cermai masih muda lagi.
" Kakak masih ingat masa kita di kampung. Pokok cermai jiran yang banyak buah. Kita akan buat pincuk ". Aku beritahu anakku yang masih lagi ngat ketika kecil berada di kampong. Kini kampongku telah hilang dek kerana pembanggunan


Baru-baru ni anakku balik Penang dan membawa buah cermai yang dah masak. Aku seperti orang mengandung terus mengambil sambal belacan yang sedia ada dalam peti sejuk. Aku tumbuk buah cermai sehingga separuh lumat. Aku masukkan sambal belacan. sewdikit lagi belacan serbuk. Aku masukkan kicap dan gula dan gaul rata.


Bila siap dan rasa. Masyaallah. Emak mertua lalu bawah meja pun tak nampak. Mungkin pembaca yang membaca kisah ini akan teringat semasa waktu kecil atau dewasa di kampong. Memang kampong merupakan tempat yang paling nikmat dan seronok untuk di diami. Baru-baru aku ke rumah bisanku yang berada di kampong dan aku dapat merasai ketenangan suasana kampong yang tidak terdapat di kawasan bandar

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...