Teman-teman

Monday, May 04, 2015

Terharunya Dia

Telah 3 hari isteriku demam dan tak mampu berjalan. Dia hanya baring di atas katil saja. Jarang dia sakit tapi sekali datang jenuh juga dia menghadapinya. Masuk hari ke empat tiba-tiba isteriku bersuara.
" Hari ni Nah dah rasa sihat. Boring la duduk di rumah ". 
" Jadi...Nak pergi mana ". Aku bertanya. Isteriku hanya diam. Mungkin sedang memikirkan sesuatu
" Jom kita ke Queensbay. Cari baju dan seluar ". Bila aku sebut Queensbay terus dia memberi respon yang positif. Selalunya kami pergi dengan motosikal saja. Senang parking. memandangkan dia baru saja pulih dari demam aku mengajaknya naik kereta. Kami terpaksa bersabar sebab memang orang ramai sebab public holiday.

Setelah selesai membeli baju dan seluar kami ke Aeon pula mencari barang dapur. Sepanjang berada di Queensbay isteriku nampak happy dan sihat. Banyak barang juga yang kami beli. Sebulan sekali katakan. Bila dah selesai kami pulang kerumah. Isteriku nampak keletihan.
" Nah rasa nak demam. Badan jadi letih ". kata isteriku
" Memang la. Badan baru saja pulih. Kita ronda sakan hari ni ". Kataku


Bila lepas solat asar, badan isteriku panas semula. Dia mula baring atas katil. Aku memberinya panadol. kataku selepas makan malam jangan lupa makan ubat
" Nah tak larat nak masak. Abang nak makan apa ". Tanya isteriku
" Abang..Nah jangan kisah. Nah nak makan apa ". Aku bertanya. Diam isteriku sambil berfikir
" Nah teringin nak makan bihun ". Kata isteriku
" Macam ni la. Abang tak suka beli sebab sedikit sangat makanan yang kita beli. Tak puas makan. Abang akan goreng bihun. Bukannya susah sangat pun. Nah tidur dulu dan keluar abang beli bihun. Balik abang rendam dan goreng. Bila siap abang kejutkan Nah ". Katakum panjang lebar. Tersenyum isteriku
" Rajinnya abang. Terharuuu.... ". Puji isteriku
" Takpa. Bila lagi nak tolong masak untuk isteri ". Aku bergurau. Isteriku baring dan aku keluar membeli bihun. 

Tiba-tiba aku ternampak Tomyam Cafe meniaga. Terus aku brake emergency
" Bagi saya Mee Goreng 1. Bihun Goreng 1. Teh tarik 1 ". Entah macam mana di saat akhir aku mengubah fikiran. Aku membayar harga makanan dan minuman yang aku pesan sebanyak RM7.50. Murah pulak. Mee dan bihun banyak yang di buat. Bila sampai aku mengejutkan isteriku
" Nah...Bangun kita makan ". Isteriku bangun dengan terpinga-pinga
" Abang dah goreng ka. Nah tak dengar pun ". Kata isteriku
" Dah tidur lena. Mana nak dengar ". Isteriku keluar tanpa berkata apa-apa. Tiba-tiba.....

" Abang beli ka. Tadi semangat kata nak goreng bihun ". Tertawa isteriku bila melihat bungkusan di atas meja. Aku juga turut tertawa dengan gelagat aku sendiri.
" Entah...Abang rasa sakit badan hasil dari kemalangan tempuh hari. Abang tengok cafe pulak tak ramai orang. Terus abang order ". Isteriku terus makan. Lapar katanya
" Sedap bang bihun ni ". Puji isteriku. Alhamdulillah. Moga isteriku sembuh sepenuhnya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...