Teman-teman

Monday, January 19, 2009

Diam tak diam...........

Sudah sebulan Siti Aishah meninggalkan kami semua. Namun memori suka duka ketika kami bersama masih lagi bermain dikelopak mata. Kenapa pinggang aku kerap sangat sakit. Ramai juga suruh aku buat checkup. Aku masih ingat pada 17 Dec 2008, sehari sebelum isteri aku meninggal. Aku telah dibawa ke Sungai Petani untuk bertemu dengan seorang bomoh. Aku hanya mengikut saja. Kalau ada rezeki isteri aku akan pulih.

Kami sampai disebuah rumah teres. Ada beberapa orang sedang memerlukan khidmat dari tok bomoh. Aku lihat tok bomoh ni muda sungguh. Rupanya dia seorang budak dari sekolah tahfiz. Aku pun tak tanya sekolah mana. Selesai rombongan yang datang awal kini tok bomoh itu memandang aku. Matanya tidak berkedip langsung. Terus dia tanya apa masalah aku. Aku pun cerita segala apa yang berlaku terhadap isteriku. Dia bertanya nama isteri dan emak.

Setelah nama ku beri tok bomoh tadi pun mula menjalankan tugasnya. Aku lihat dia menggelengkan kepalanya. Hati aku bercelaru melihat cara tok bomoh. Tiba-tiba tok bomoh berkata," Oh.. dia ada di Pantai sekarang( Pantai Hosp. ). Uihh... banyaknya wayer dibadan kakak. Ini bukan sakit biasa. Ini buatan orang. Subhanallah depa hantar 3 penunggu rupanya. Ketiga-tiga tu ada dekat katil kakak. Sekarang ni bang dia sedang menghadapi masalah jantung" Berdeghau darah aku bila mendengarnya.

Dia terus memandang kearah aku sambil berkata, " Betoi ka abang nak berubat kakak. Abang sanggup ka". Aku terdiam seketika sambil ingatan aku tertumpu kepada kesihatan isteri aku. Aku berkata," Boleh saya tau siapa yang buat benda ini semua terhadap isteri saya". Aku tidak dapat mengawal lagi air mata didepan orang ramai. Aku amat kasihan akan isteri aku. Kalau marah aku sekalipun mengapa isteri aku yang menjadi mangsa. Tok bomoh memandang sayu ke arah aku. Katanya'" Begini bang, kita pulih kakak sudah. Bab orang buat tu kita serah dekat Allah saja. nanti kita asyik berdendam saja". Aku mengalah dan setuju.

"Ok bang sekarang saya akan pindahkan kesemua penyakit yang ada dibadan kakak masuk kedalam badan abang. Dari situ kita akan tahu apa jenis penyakit dan kemudian mengubatinya". Aku akur dan selepas diberi ayat-ayat tertentu aku niatkan supaya kesemua penyakit isteriku masuk kedalam badanku. Aku sangggup lakukan apa saja asalkan isteri yang aku sayangi pulih. Selepas itu aku terasa badan aku seolah-olah terapung dan kesakitan. Patutlah isteri aku asyik sebut sakit bang.... Inilah sakitnya.

Tok bomoh terus memegang kaki ibu jari kaki aku. Ya Allah sakitnya tidak dapat aku lafazkan. Dia membaca sesuatu dan menarik keluar. Menjerit aku kesakitan. Rupanya begitulah keadaan isteri aku bila diubati. Kata tok bomoh dia dah keluarkan 3 penunggu melalui badan aku. Keadaan isteri aku menurut kacamata tok bomoh amat teruk sekarang ini. Katanya kita berserah kepada Allah. Beliau memberi masa seminggu untuk mengubat isteri aku pula. Aku sampai dirumah sekitar jam 2 pagi. badan dan pinggang terasa amat sakit sekali. Aku terus tertidur dan akhirnya aku dikejutkan dengan bunyi talipon dari pihak hospital yang mengatakan bahawa isteri aku tenat dan masalah jantungnya amat kritikal. Aku teringat akan kata-kata tok bomoh. Memang dia nampak apa yang berlaku.

Akhirnya manusia merancang dan Allah juga merancang dan perancangan Allah lah yang tepat. Isteri aku telah mendahului kami semua. Namun pinggang aku masih terasa bisanya. Aku nak buat checkup pun aku tak berani. Kata kawan-kawanku mungking masa tok bomoh tarik penyakit isteri aku kedalam badan aku masih lagi ada. Ya Allah...............

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...