Teman-teman

Wednesday, January 14, 2009

Muka kesian

Pagi lagi aku dah bagitau dekat anak lelaki aku yang aku nak buat gulai ayam kampung. Anak aku kata ayah boleh buat ka. Insyaallah boleh punya. setelah aku kemas rumah aku terus kepasar untuk membeli ayam kampung. Kata tauke ayam," Bang ayam hari agak kecik saja dalam RM13 seekor. Akukata tak pa kira jadi. Dia kata pukul 9 boleh ambil ayam. Aku pun beli la ubi kentang, cabai hijau , kerisek dan santan. Fulamak tengok ke beli masyaallah.

Tepat jam 9 pagi aku terus ke tempat ayam dan aku tanya tauke tu berapa. Dia kata macam tadi RM13. Kemudian dia kata, " Nanti bang, saya tengok muka abang hari ni pasai apa rasa nak bagi free saja dekat abang. Ok bang kira halal. Abang tak payah bayar". Aku terdiam. Betoi ka mamat ni tak mau duit. Dia kata, " Confirm bang hari ni free lain kali bayar". Aku berkata alhamdulillah semoga Allah melimpahkan rezeki dia. Aku terfikir juga semalam aku buat kenduri sewaktu NGO islam guna surau kami. Aku order la nasi lemak dalam 100 bungkus. Saja niat untuk arwah isteri aku. Alhamdulillah ada yang bawa balik. Hari ini Allah ganti balik rupanya.

Aku pun pulang dengan semangat nak masak sendiri. Ada kawan dah tanya," Hai Budiman hari ni masak sendiri ka". Aku hanya ata senyum...oooo. Dulu kalau isteri aku, dia memang tau dah. Kalau aku pergi kepasar selalu bawa balik ikan semilang, kepala ikan atau ayam kampung. Aku masuk dan letak nak buat kerja. Semangat ni. Aku duduk termenung dulu peghati sana peghati sini. Dok terbayang arwah isteri dok proses ayam yang aku pernah beli dulu. Ahhh.. tak boleh jadi aku bungkus balik ayam tu dan aku terus bawa dekat mak mertua minta dia masak.

Macam mana ni tadi semangat sangat nak masak sendiri, kata hati aku la. Tak pa lain kali. Lain kali tu bila kata hati aku. Last sekali pakai hang tak masak terus la Budiman. Hati aku pun kadang-kadang jahat juga. Tak mau bagi semangat. Dasar lelaki.........

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...