Teman-teman

Monday, October 07, 2013

Aku Sentiasa MerinduiMu

Aku membuka peti sejuk. Ternyata buah rambutan gading hampir kehabisan. Cepat-cepat aku menyalin pakaian untuk mencari bekalan. Harap-harapnya masih lagi terjual buah rambutan gading. Aku begitu mencintainya semenjak remaja lagi. Bila sampai di gerai buah aku bagaikan hendak menjerit kesukaan bila melihat longgokan buah rambutan merah dan gading.


Harganya sama macam buah dokong. Sekilo RM3.50. Kalau beli 3 kilo harganya RM10. Aku hanya beli sekilo saja. Buah rambutan gading tidak dapat bertahan lama. Kalau terbiar lama ia akan cepat busuk. Jadi lebih baik aku beli sekilo dulu.
" Rasa dulu baru beli ". Kata rakan aku yang merupakan tauke gerai. Kalau rasa saja entah-entah sudah masuk dalam setengah kilo.


Bila pulang aku mengasing kulit dan isinya. Akan ku simpan didalam peti sejuk. ia dapat bertahan lama. Hairan juga sekilo yang aku beli agak banyak juga tapi inilah hasilnya bila diletakkan didalam pinggan. Yang bakinya sudah berada di dalam perutku.


Rambutan yang lama aku potong dan mengambil isinya. Tujuannya ialah untuk membuat jus. Setelah di potong aku rebus dan masukkan sedikit gula. Bila sejuk masyaallah rasanya macam jus buah rambutan di dalam tin. Esok aku akan mencari lagi. Susah untuk aku berpisah dengannya. Aku mengenalinya begitu lama. Ia tetap di hatiku.



2 comments:

Anonymous said...

Sedapnya tengok rambutan tu. Tapi Pak Ariff mesti hati hati. Kandungan gula tinggi tu.

Ariff Budiman said...

Anonymous...Terima kasih di atas ingatan ini. Insyaallah saya akan berhati2

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...