Teman-teman

Wednesday, October 16, 2013

Tahu Tapi Kenapa Langgar - Merokok

Pagi ini aku terpaksa beratur panjang demi roti canai. Banyak kedai yang tidak berniaga. Hanya kedai mamak yang buka. Maka roti canai serta nasi kandar menjadi pilihan masyarakat. Aku suka dengan kedai mamak ini. Pertama kali aku jejak masuk kedalam kedainya walhal sudah lama ia dibuka malah berdekatan pula dengan rumahku. Orangnya tidak sombong dan tidak kedekut. Mintalah kari apa saja. Dengan senyuman dia berikan. Bukannya orang minta banyak pun. Aku memesan sebanyak 6 keping roti canai dan meminta kari ikan. Sementara menunggu roti canai siap mamak membungkus kari ikan untukku.
" Mamu...cukupka kari ikan ". Sambil menunjuk kari ikan yang telah dibungkus.
" Boleh tambah sikit lagi. Tak apa saya bayar lebih pun tak apa ". Kata aku berlapik sebab kebanyakkan kedai mamak amat kedekut.
" Tak pa...tak pa. Cukup ka banyak ni ". Aku berkata lebih dari cukup. Senyum saja mamak. Aku sudah menyukai kedainya.

Datang 2 orang lelaki. Seorang berjanggut dan berjubah dan seorang lagi berteluk belanga. Mereka memesan roti canai dan minuman. Lelaki berjubah tadi menyeluk tangannya kedalam jubah lalu mengeluarkan kotak hkimat. Diambil satu lalu diletakkan dibibirnya lalu menyalakan api. Aku melihat dengan penuh minat. Berkepul- kepul asap yang di keluarkan dari mulut. Dia terus membiacarakan tentang isu kalimah Allah yang menjadi topik hangat di Malaysia.
" Kalimah Allah milik orang islam. Mana boleh orang Kristian nak guna. Kita wajib tentang ". Hebat pendirian mereka tapi yang rokok di bibir itu adakah ia satu kelonggaran atau ruksah. Aku masih ingat tentang fatwa mufti negeri Pulau Pinang yang dikeluarkan pada tahun 1993 yang mengatakan bahawa Rokok Itu Haram.

Dalam surah Al Araf ayat 157 Allah telah bersabda yang bermaksud, " Dan dia ( rasul )
menghalalkan bagi mereka segala yang baik dan mengharamkan bagi mereka segala yang buruk ".
Imam Syafie menafsirkan BURUK itu sebagai ' sesuatu yang diharamkan berdasarkan hujah syariat termasuk sesuatu yang kotor dan keji. Rokok dengan mengandungi 4000 bahan kimia beracunnya ada termasuk dalam katogari kotor dan keji ini. Merokok boleh melemahkan umat islam dan membawa mereka kepada maut.

Aku masih ingat ketika isteriku sakit. Dalam tubuh isteriku umpama lebuh raya yang menjadi laluan makhluk jahat keluar masuk. Ada kenalan telah membawa guru tarikat serta pengikutnya untuk merawat isteriku. Aku terima saja asalkan isteriku dapat dipulihkan. Aku tidak sanggup melihat penderitaannya. Kalau dia sakit aku juga yang terasa. Kalau dia menangis aku juga begitu. Selepas isteriku di rawat mereka berehat seketika. Aku menghidangkan mereka minuman ringan. Ketua mereka mengeluarkan rokok lalu menghisap didepanku. Ketika itu dalam hati aku berperang. Apakah mereka menghalalkan rokok yang islam sendiri mengatakan haram. Aku hanya mampu diamkan diri sambil tepat mata memandang ketua kumpulan tarikat. Demi isteriku aku hanya diamkan diri walaupun aku begitu tertekan melihat gelagat mereka yang bersahaja menghisap rokok.

Tiba- tiba ketua mereka tersenyum melihat aku tercegat melihat mereka merokok
" Anta terkejut ka tengok kami merokok ". Aku tersentak dengan teguran ketua tadi. Adakah dia dapat membaca apa yang berlegar di hati aku.
" Sebenarnya dalam pengajaran kami, kami mengharuskan menghisap rokok. Ada ketikanya rokok diharuskan ". Aku terdiam sebab belum pernah lagi semnejak aku belajar agama ada ketikanya rokok diharuskan hisap tapi mereka telah melakukan sesuatu yang baik terhadap diri serta isteriku maka aku hanya diam sambil tersenyum mendengar hujah dari mereka. Aku tidak mahu bertengkar. Mungkin mereka mempunyai hujah yang aku sendiri tidak belajar.

Dalam surah An Nisa ayat 29 Allah telah bersabda yang bermaksud,
 " Jangan kamu membunuh dirimu sendiri. Sesungguhnya  Allah maha pengasih padamu ".
Dalam sebuah hadis, Ummu Salamah berkata, " Rasulullah saw melarang mengambil setiap bahan yang memabukkan dan apa yang melemahkan badan ".
Islam melarang sebarang perbuatan yang boleh memudaratkan orang lain. Rasulullah saw bersabda,"
( Hadis riwayat Ahmad dan Abu Daud )

Islam melarang sebarang perbuatan yang bboleh memudaratkan orang lain. Rasulullah saw bersabda, " Dilaknat seseorang yang mendatangkan kemudaratan kepada seseorang mukmin atau menipunya ".
( Hadis riwayat Tarmizi )
merokok mendatang kemudaratan kepada orang lain melalui asapnya.Pembaziran di tegah oleh agama.Allah telah berfirman dalam surah Al Israk ayat 27 yang bermaksud, " Janganlah kamu membazir kerana sesungguhnya mereka yang membazir adalah saudara-saudara syaitan ".

Berkata HAMKA. " Agama tidak melarang sesuatu perbuatan kalau perbuatan itu tidak merosakkan jiwa. Agama tidak menyuruh, kalau suruhan tidak membawa selamat dan bahagia jiwa ".
Fikir-fikirkanlah....Maaf kalau ada yang terkasar

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...