Teman-teman

Monday, October 21, 2013

Kasih Ibu Tiada Ternilai

Seorang sahabatku telah mengirim kepadaku kucing yang dipelihara olehnya. Aku amat tertarik dengan kecomelan anak- anak kucing. Ada nama Muezza seperti nama nama kucing Rasulullah. Pusa, Bokyeng, Bibah dan lain- lain. Apa yang membuat aku tertarik dengan gambar ini ialah ia menceritakan segala- galanya. Gambar kasihnya seorang IBU.


Gambar atas menunjukkan betapa lahapnya anak kucing makan makanan kesukaan mereka. Mereka masih kecil dan tidak faham apa-apa. Sama juga seperti anak kita. Sewaktu kecil merengek bila perut terasa lapar. Si ibu begitu sabar memberi susuan kepada anak-anak. Si ibu sanggup melakukan apa saja. Hilang keletihan si ibu bila melihat anak mereka kekenyangan.


Gambar kedua menunjukkan betapa sayangnya si ibu kucing kepada anak-anaknya. Dia membiarkan anak-anaknya memakan dahulu makanan yang diberikan oleh tuannya. Dia menanti dengan penuh sabar andaikata masih berbaki maka itulah makanannya. Jika ia kehabisan maka dia akan melihat muka tuannya. Kalau faham tuannya akan renungan si ibu maka dapatlah ia makanan tersebut. Kalau tidak nasib badanlah si ibu. Menurut sahabatku katanya bukan dia tak sediakan makanan untuk si ibu. Sahabatku telah membeli biskut kucing untuknya tapi dia lebih gemar kepada makanan basah. Makanan tidak pernah kehabisan stok bukan untuk si ibu sahaja tetapi untuk 4 ekor kucing lagi. Itu menurut kata sahabatku. Jadi Moral of the story ialah binatang pun mengerti akan kasih sayang. Siapa yang mengilhamkan kasih sayang tersebut kepada mereka. Tak lain dan tak bukan Allah aza wajalla.

 

Disini ingin aku kisahkan tentang kucing kesayangan Rasulullah yang bernama Muezza. Suatu ketika, Nabi saw hendak mengambil jubahnya. Didapati kucingnya Muezza sedang terlelap diatas jubahnya. Kerana tidak mahu mengganggu kucingnya yang begitu enak tidur, Rasulullah memotong belahan lengan yang telah ditiduri muezza.

Ketika Nabi kembali kerumahnya, Muezza terbangun dan menunduk sujud kepada tuannya. Sebagai balasannya Nabi menyatakan kasih sayangnya dengan mengusap lembut badan kucing baginda sebanyak 3 kali. Setiap kali Nabi menerima tetamu, akan digendong bersamanya Muezza dan diletak dipahanya.

Sifat Muezza yang Nabi paling suka ialah Muezza akan mengiau ketika mendengar azan seolah-olah seperti sedang mengikut suara azan tersebut. Nabi selalu berpesan kepada para sahabat untuk menyayangi kucing peliharaan seperti keluarga sendiri. Hukuman bagi mereka yang menyakiti haiwan manja ini sangatlah berat.

Abdullah bin Umar ra meriwayatkan bahawa Rasulullah saw telah bersabda, " Seorang wanita telah diseksa kerana mengurung seekor kucing sampai mati. Kemudian wanita itu masuk neraka kerananya, Iaitu kerana ketika mengurungnya dia tidak memberinya makan dan tidak memberinya minum sebagaimana dia tidak juga melepasnya mencari makan dari serangga-serangga tanah ".
[ Hadis riwayat Muslim ]

Siapa yang tidak kenal dengan sahabat yang bernama Abdul Rahman bin Sakhr bin Al Azdi. Beliau mendapat jlokan Abu Hurairah yang bermaksud Bapak Para Kucing Jantan kerana kegemarannya dalam merawat dan memelihara pelbagai kucing jantan di rumahnya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...