Teman-teman

Sunday, October 27, 2013

Cilaka Punya Chicken Pox

Aku dan isteri ke kedai yang berdekatan dengan rumah kami. Tujuannya ialah untuk mencari buaian untuk cucu kami. Terdapat 2 kedai di situ. kami masuk di kedai yang pertama. Setelah mengetahui harganya kami keluar untuk survey kedai yang lagi satu. Harga di kedai yang kedua jauh lebih murah sedikit berbanding kedai yang pertama. Tapi kedai yang kedua membuat tawaran untuk memiliki baby cradle yang lebih baik.
" Kalau you beli yang ini harganya RM145. Kalau rosak you kena tunggu kadang-kadang sampai 2 bulan belum tentu siap ". Terangnya. Aku dan isteri mendengar dengan penuh minat.
" Sekarang saya nak offer you yang lebih baik. Harganya lebih sedikit. RM190. Tapi yang ini kalau rosak sebelum 6 bulan kita akan ganti yang baru. Kalau lebih dari 6 bulan kita akan repair disini juga sebab barangnya ada disini. You hanya duduk dan tunggu saja ". Hasil penerangan dengan bahasa Malaysia yang fasih membuat aku dan isteri bersetuju untuk membeli baby cradle ini dengan harga RM190.

Kami membawa pulang lalu aku memasangnya. Cucu kami merasmikannya untuk kali yang pertama. Nyenyak sungguh dia tidur. Buaian pula bergerak sendiri dengan menggunakn kuasa elektrk. Dunia sudah maju sekarang. Aku masih ingat ketika anak gadisku Siti Zinnirah sewaktu kecilnya. Aku meletakkannya kedalam buaian lalu mendodoikannya dengan tangan sambil mengalunkan lagu nasyid. Sudah berapa lagu yang aku dendangkan. Mata anak gadisku tetap bulat. Apa hal....Pitching aku lari ke sehingga bulat lagi matanya. Akhirnya aku yang tertidur. Bila aku tersedar anak gadisku sudah hilang dari dalam buaian. Isteriku Siti Aishah tertawa melihat aku.
" Hai...macam mana ni.. Ayah yang tidur ". Perli Siti Aishah dan aku hanya tersengih gitu. Bila anak gadisku sudah besar sedikit datang pula adiknya Hermawan. Kaedah ini juga yang aku guna namun sekali sekala aku masih juga gagal menidurkan anak lelakiku. Bulat matanya seperti si kakak.


Kini sudah ada baby cradle dengan kausa elektrik. Begitu nyenyak tidur cucu kami. Masuk hari yang ke enam baby cradle telah menunjukkan sedikit masalah. Kadang-kadang powernya ok. kadang-kadang tidak ok. masuk hari ke 8 baby cradle tidak boleh digunakan lagi. Aku membuka baby cradle untuk dipulangkan ke kedai dan menuntut yang baru. Bila aku sampai kedai tersebut telah tutup. Hairan juga takkan hari Isnin pun tutup. Jaranglah kedai cina tutup pada hari Isnin. Hari Selasa aku datang kembali. Masih juga tutup. Bila pulang kerumah aku mengambil resit lalu menalipon nombor yang tertera pada resit. Seorang lelaki menjawab. Katanya dia adalah tauke kedai. Pekerjanya mengalami sakit sehingga trepaksa menutup kedai. Dia meminta aku datang pada keesokkan harinya.

Kessokkan harinya aku kedai. masih lagi tutup. Aku mengetuk pintu lalu dibuka oleh tauke kedai. Aku menunjukkan baby cradle yang rosak. Di cubanya dan memang betul ia rosak.
" Tak apa. Kita sudah janji mau ganti yang baru, kita akan ganti ". Sambil mengeluarkan yang baru.
" Wa punya pekerja 3 olang kena itu chicken pox. Manyak cilaka la itu chicken pox sampai 3 olang kina. Itu pasai la kedai tutup. Tiada olang mau kilija ". Kata tauke kedai sambil test baby cradle yang baru.
" Yang ini ok haa...". Sambil menunjuk lampu yang menyala dan ia bergerak. Aku mengiakan saja tanda setuju. sambil ia memasukkan baby cradle kedalam kota, tauke cina masih meneruskan rungutannya.
" Nasib baik wa talk kina itu chicken pox. Kalau wa kina mampoi la...sapa mau jaga ini kedai ". Katanya.
" Tak apa tauke. Kalau lu mati ini kedai lu kasi sama saya. Saya jaga elok-elok kasi lu punya nama baik ". Aku bergurau dan ternyata tauke cina tertawa mendengarnya.

" Haha...Tak apa. Wa punya bini pun boleh jaga ini kedai. Lu kina jaga oooo. Itu chicken pox manyak cilaka lah ". Marah sungguh tauke cina dengan chicken pox.
" Saya sudah kena chicken pox tauke waktu sekolah rendah. Orang tua-tua cakap itu chicken pox kena satu kali saja. Lepas tu susah mau kena ". Gurau aku.
" Ai ya...Wa belum kena itu chicken pox. Mampuih mampuih kalau kena ". Katanya sambilo menghulurkan baby cradle yang baru kepadaku.
" Tenkiu tauke sebab ganti baru ". Kataku
" Kalau wa sudah janji, wa tak akan tipu. Itu customer kena jaga ". Aku membenarkan kata-katanya lalu melangkah keluar dari kedai tersebut. Syukur aku dapat yang baru.....


2 comments:

Miss Brenito said...

baiknya tokey cina tuh kan.. memula ingatkan abg arif mcm hampir di tipu.. hihihihi..

Ariff Budiman said...

Miss Brenito....Betul. Kira amanah jugalah tauke kedai tu kan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...