Teman-teman

Thursday, October 24, 2013

Kadang-Kadang Allah mendidik Melalui Binatang

Aku tugas petang. Aku singgah untuk membeli 2 biji roti telur. Sebiji untukku dan sebiji lagi untuk 3 ekor kucing. Ibu dan 2 ekor anak kucing. Itu yang aku lakukan. kerap aku terlupa untuk membeli biskut untuk kucing. Jadi terpaksa aku beli apa yang aku makan. Kalau aku makan nasi maka nasilah untuk mereka. Kali rezeki mereka untuk makan roti telur.


Selepas solat maghrib aku keluar untuk mendapat kucing-kucing
" Tehhhh....Ningggg..... ". Aku memanggil kucing-kucing. berlari anak kucing bila nama mereka dipanggil
" Hari ni roti telur..". Aku bergurau dengan anak kucing. hehe. Biol ke aku ni.
Kedua-dua anak kucing pun makan bila aku letakkan roti telur diatas lantai.


Seekor anak kucing mengiau-ngiau mencari ibunya. Sebentar kemudian datang si ibu mendapatkan anaknya. Si ibu di bawa untuk menikmati roti telur. Sambil mengiau-ngiau...
" Mak...malam ni roti telur telur. Sedap mak...". Seolah-olah itulah ayat yang di perkatakan oleh si anak kepada ibunya. Si ibu terus menghidu lalu memakan sedikit. Kemudian ia membiarkan anak-anaknya makan
" Ngiau.....ngiau..". Bunyi si ibu seolah juga berkata, " Makan nak...Emak dah kenyang ".
Kejadian yang berlaku didepan mataku sendiri membuatkan aku begitu insaf. Terasa air panas meleleh di pipiku. Rupanya Allah telah mengilhamkan naluri begitu terhadap kucing-kucing ini. Kadang-kadang Allah mengirim binatang untuk binatang untuk mendidik manusia..Subhanallah....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...