Teman-teman

Wednesday, July 24, 2013

Sahurku Apa ye...

Ketika pulang dari mengerjakan solat tarawih isteriku bertanya tentang sahurku. Apa yang hendak aku bawa. Aku hanya diam. Tak tahu nak makan apa waktu sahur. Aku pula bertugas malam.
" Abang nak bawa nasi goreng ke ". Tanya isteriku. Nasi goreng....Aku sudah jemu dengan nasi.
" Tak nak nasi goreng ". Selamba aku berkata
" Abang nak bawa maggi goreng tak ". Tiba-tiba datang perasaan teringin akan maggi goreng. Kebetulan didalam almari memang terdapat maggi goreng.


Bila tiba dirumah isteriku mengeluarkan maggi dari almari. Tiba-tiba anaknya beritahu gambar korea Jang Ok Jung akan bermula dan ia merupakan episod akhir. Aku tahu isteriku memang suka dengan gambar ini.
" Bang nanti habis cerita korea Nah buat boleh tak ". Katanya kepadaku. Pukul 10 malam aku sudah nak keluar bertugas. Jadi aku terpaksa menanti gambar selesai baru isteriku dapat menggoreng maggi.


" Tak apalah. Nah tengoklah gambar tu. Abang buat sendiri. Bukan susah pun ". Tak sampai hati aku nak suruh dia buat sekarang. Sudahla waktu siang dia begitu sibuk. Waktu malam saja nampak dia nak rehat. Ayat aku pula seolah-olahnya memerlinya. Berubah airmukanya.
" Nah buat dulu la ". Terus dia bangun nak kedapur tapi aku menahannya.
" Tak apa Nah. Abang bukannya marah. Abang boleh buat sendiri. Nah tengoklah gambar tu ". 
" Tak apakah abang goreng ni ". Tanya isteriku dan aku menjawab ok.Tersenyum isteriku lalu mengucapkan terima kasih dan berjalan keruang tamu.


Mr Mama pun mulalah membuat kerja. Aku masak maggi dahulu agar lembut. Setelah lembut aku buangkan airnya. Aku tumis bawang merah sehingga nampak kekuningan lalu aku masukkan sedikit cili bo kedalam. Aku masukkan maggi dan perencahnya dan mulalah menggoreng. Waktu iklan isteriku berlari kedapur untuk melihat bagaimana Mr Mama membuat kerja dan kemudian berlari semula bila drama bermula. Aku hanya menggelengkan kepala. Dasyat sungguh la peminat drama korea ni.

Sekejap saja maggi goreng untuk sahurku sudah siap. Aku letak sedikit kedalam pinggan untuk isteriku merasa bagaimana Mr Mama membuat maggi goreng dan ini merupakan maggi gorengku yang pertama semenjak kami berkahwin. Kira bakat bterpendam la.
" Sedap la bang maggi ni. Abang tumis bawang dulu ke ". Tanya isteriku. Terror la orang dapur ni. Bila rasa sudah tahu yang bawang di tumis dahulu.
" Pandai abang buat maggi goreng. lagi sedap dari Nah buat ". Puji isteriku. Sambil bersiap aku sempat bertanya tentang cerita yang ditontonnya. katanya tak best sebab Jang Ok Jung meninggal. Sedih dan frust ending macam itu. Aku tertawa kecil. Setelah bersalaman dengan isteriku aku terus mengambil beg dan hidupkan motosikal dan vrooommm........Sahur oh sahur....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...