Teman-teman

Monday, July 01, 2013

Usah Di Nafikan Pengorbanan Mereka

Hari ini aku mengambil cuti rehat. Aku mengajak isteriku menziarahi ibu serta ayah angkatku yang kurang sihat. Ayah angkatku telah diserang penyakit gout manakala isterinya pula aku mendengar sakit kaki. MemangAllah berikan ujian kepada mereka berdua. Begitu mesra mereka menyambut kedatangan kami. Ayah angkaktku nampak bertambah sihat walaupun kakinya masih kesakitan. Aku pula yang terhencut- hencut berjalan akibat kakiku tersadung akar pokok. Terdengar seperti meletup di lutut kananku. Pagi ini aku tak dapat berjalan dengan elok. Terpaksa aku ambil cuti rehat.
" Kesian Budiman. Sakit- sakit pun masih sudi ziarah kami ". Aku dan isteri hanya tersenyum.

Tabiat aku, selagi aku boleh berjalan selagi itulah aku akan gagahi juga kemana sekali pun. Kalau benar- benar sakit barulah aku tinggal di rumah. Ibu angkatku terus menyediakan kopi Tongkat Ali. Terus di cerita kelmarin mereka ke klinik pakar tulang. Mula- mula doktor check suaminya dahulu. Kemudian barulah isterinya. Bila keputusan di terima kedua- dua mereka di panggil masuk. Kata doktor ibu angkatku telah di serang radang tulang. Penyakit itu lebih bahaya dari suaminya.
" Doktor kata dekat pakcik. Isteri macam mana sakit sekali pun dia akan pendamkan dahulu kesakitannya demi memulihkan kesakitan suaminya ". Aku terdiam mendengar kata- kata ibu angkatku. Dalam hati aku membenarkan akan kata- katanya.

Aku masih ingat ketika aku sakit kaki sehingga isteriku tidak tahu berbuat apa- apa lagi. Walhal pada ketika yang sama dia juga mengalami demam panas. Akhirnya dia buat  air suam untuk aku rendam kaki kedalam air. Itulah  saat- saat bermulanya sejarah hitam dalam hidup kami. Lama kelamaan isteriku bertambah parah tapi Allah pula berikan kesihatan yang baik kepadaku agar aku dapat membantu isteriku. Bila aku kenangkan kembali, betapa besarnya pengorbanan mereka yang bergelar isteri. Sebagai seorang suami aku begitu menyanjungi ketabahan arwah isteriku. Dalam ketabahan itulah maka akhirnya Allah telah berikan penyudah yang baik kepada isteriku.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...