Teman-teman

Monday, July 15, 2013

Kek Apa Ini

Isteriku amat menggemari membuat biskut tat dan kek. Dia meminta aku mencari resepi di internet. Setelah dapat aku akan print untuknya. Gembiranya dia bila mendapat resepi biskut tat dan kek. Sudah beberapa kali biskut dibuatnya. Aku pula tidak menggemari biskut. Untuk mengambil hatinya, aku ambil satu dan makan. setelah puas dengan biskut tat dia beralih pula kepada kek. Cheese cake, Kek lapis dan bermacam-macam lagi dicuba dan alhamdulillah semuanya menjadi. Begitu juga bila diberinya untuk aku makan, aku hanya ambil sekeping saja.
" Kek lain abang memang tak suka. Abang cuma suka kek buah saja ". Aku berkata kepada isteriku. Dia juga sudah maklum bila kami ke pasaraya aku pasti membeli kek buah.


Suatu hari isteriku menalipon aku di tempat kerja. Dia bertanya jam berapa aku habis tugas. Aku berkata seperti biasa la tugasku. Kenapa dia bertanya. Bisik hati kecilku. Aku terus memacu motosikal membelah Jambatan Pulau Pinang. Alhamdulillah cuaca tenang sekali. Bila sampai aku memberi salam dan isteriku menyambutku. Tersenyum dia memandang aku.
" Nah nak buat surprise dekat abang tapi tak jadi ". Katanya dan aku tertanya-tanya apa yang surprise tu.
" Abang tunggu ya. Nah kedapur ambil barang surprise tu ". Sambil tersenyum dia melangkah kedapur.
" Apa la yang surprise ni ". Kataku dengan nada tidak sabar. Sebentar dia datang membawa sesuatu yang ditutup oleh kertas.

" Nah buat kuih buah kesukaan abang tapi tak jadi ". Katanya sambil tertawa kecil. Aku mengawal diriku agar tidak ketawakannya. Susah payah dia buat kek yang aku suka.
" Rasa dia ok juga cuma lain sikit ". Habis satu aku mengambil lagi. Takut dia terasa hati kalau aku tidak menyentuh langsung.
" Nah ikut resepi dalam buku ini la ". Katanya sambil menunjukkan buku yang didapati percuma kerana membeli oven. Cantik gambar yang di dalam buku resepi.
" Tak apa insyaallah Nah boleh cuba lagi. Nanti abang cari di internet


Baru-baru aku dan isteri ke pasaraya Giant. Bila masuk ke pintu utama dan bersebelahan dengannya ada longgokan buku resepi. Apalagi kami pun mula la mencari makanan kegemaran. Kebetulan aku pun suka memasak jadi aku cari buku masakan mengenai goreng nasi. Macam-macam resepi ada. Isteriku mencari buku kek dan biskut. Akhirnya terdapat resepi kek buah. Apalagi terus diambilnya. Katanya harap-harap jadilah kek buah yang dibuatnya berpandukan buku resepi. Aku hanya tersenyum masih belum berputus asa dia. Mudah-mudahan dia berjaya hanya untukku...

2 comments:

Bearcat said...

Nak ka resepi kek buah yang sedap? Ada dalam simpanan ni...hihi.

Ariff Budiman said...

Bearcat.........Boleh saja kalau hendak di berikan. Sila inbox please......Terima kasih.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...